By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
²

Europees Parlement stemt strenge regels voor Big Tech

14
.
12
Interne Markt

Morgen stemt het Europees halfrond in de plenaire vergadering over de Digital Markets Act om de grootste online platforms aan banden te leggen. Deze wetgeving zal eerlijke concurrentie op de digitale markt vergroten door misbruik van de grootste techbedrijven tegen te gaan en te voorkomen dat ze kleinere spelers uit de markt duwen.  

Wereldwijd wordt er 5,6 miljard keer per dag iets opgezocht via Google. Amazon verzendt bijna 1,6 miljoen pakketten per dag. Het toont aan dat onze digitale economie op volle toeren draait en dat mensen de weg naar het internet vinden. Het toont ook aan hoe reusachtig deze bedrijven zijn en welke impact ze dus hebben op de samenleving. Bij zo’n omvang en invloed komt ook een grote verantwoordelijkheid kijken. Die is vandaag helaas nog al te vaak zoek. Integendeel. De Facebook papers onthuld door klokkenluidster Frances Haugen heeft het wantrouwen alleen maar aangewakkerd. Ook de vele rechtszaken van de Europese Commissie tegen de techreuzen zijn hier een bewijs van.

Het is positief dat Europa het voortouw neemt en duidelijke regels schept met de Digital Markets Act. In plaats van achter de feiten aan te hollen, komen wij nu in de cockpit en kunnen we daadkrachtig optreden als het moet. De allergrootste techreuzen bepalen vandaag het reilen en zeilen in de digitale wereld. Dit moet anders. Daarom kiest het Europees Parlement resoluut voor een krachtige set regels die een gezond en competitief digitaal klimaat scheppen waarbij ook kleinere bedrijven in België en elders in Europa kunnen doorgroeien en met dezelfde kansen de vruchten kunnen plukken van de digitale transitie.

We boeken ook vooruitgang met de Digital Single Act om bedrijven aansprakelijk te stellen voor de inhoud op hun platformen. Het internet is nu een online Wilde Westen. Illegale inhoud wordt op grote schaal verspreid. Platforms nemen niet genoeg maatregelen om misbruik te voorkomen en er is geen duidelijk rechtskader om dat te doen. Gebruikers en bedrijven worden willekeurig behandeld. Bovendien is er geen enkele transparantie over algoritmes en hoe gepersonaliseerde online advertenties worden gebruikt. Wat offline illegaal is, moet ook online illegaal zijn. De Digital Single Act zal een gamechanger worden met duidelijke do's en don'ts.  Vooral minderjarigen zullen in de toekomst beter beschermd worden. Met een verbod op commercieel gerichte reclame gericht op kinderen en hogere transparantie-eisen zoals een verplicht label op deep fakes willen we minderjarigen een veiligere online omgeving bieden. Hier stemde ik vandaag alvast voor in de Commissie Interne Markt en Consumentenbescherming.