Het Europees halfrond heeft wetgeving goedgekeurd om online politieke advertenties beter te reguleren in de toekomst, nadat het al eerder groen licht kreeg op Commissie niveau. We willen meer transparantie brengen in politieke advertenties, duidelijke regels creëren, en misbruik van bepaalde gevoelige data vermijden.
Op die manier scheppen we duidelijkheid over wie politieke advertenties sponsort, waarom gebruikers ze zien en krijgen we meer toegang tot gegevens voor onderzoek. In Vlaanderen geven politieke partijen immers recordbedragen uit aan advertenties op sociale media.
Sociale media vergaren enorme hoeveelheden data van kiezers – vaak ongevraagd en ongeweten – om hun stemgedrag te beïnvloeden. Met onze wetgeving maken we een einde aan politieke advertenties gericht op minderjarigen, komt er een verbod op het gebruik van gevoelige gegevens en moeten gebruikers expliciet hun akkoord geven voor het gebruik van andere gegevens.
Dit zal onze democratie beter beschermen in aanloop naar lokale, nationale en Europese verkiezingen vanaf 2024.