By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
²

Europees akkoord over politieke advertenties

07
.
11
Burgerlijke Vrijheden

Europees akkoord over politieke reclame op sociale media

We hebben een Europees akkoord over regels rond politieke reclame op sociale media. Daarmee brengen we duidelijkheid over wie politieke advertenties sponsort, waarom en welke advertenties gebruikers zien. Dit is een goede zaak want met het akkoord dat op tafel ligt, maken we een einde aan het tijdperk waarbij sociale media platformen ongevraagd - en vaak ongeweten -enorme hoeveelheden data van kiezers verzamelen om zo hun stemgedrag te beïnvloeden, of erger nog, om groepen mensen tegen elkaar op te zetten.

Wat zit er nu precies in het akkoord?

Wanneer treden de regels in werking?

Het akkoord zal stapsgewijs in werking treden. De algemene principes zullen van toepassing zijn vóór de Europese verkiezingen van 2024. Lidstaten krijgen 18 maanden de tijd om de technische details van de wet om te zetten. De Europese advertentie bibliotheek komt er na 24 maanden.